Blog van Liesbeth Tettero: 360 graden feedback in de praktijk

Tips bij 360 graden feedback

Nieuwe systeemversie uitegerold

Onlangs zijn we overgestapt op een nieuwe systeemversie vol verbeteringen, voortschrijdend inzicht en nieuwe mogelijkheden. Een opsomming met veranderingen:

Nieuwe interface

De vorige versie van het feedbacksysteem gaat al even mee en dat zag je terug in de layout. De nieuwe interface is strakker en overzichtelijker; we hebben veel onderdelen opgesplitst zodat er meer rust in de schermen ontstaat.
Nieuw is ook een dashboard met tijdlijn-posts. Dat klinkt een beetje Facebook, en zo is het ook precies: met tijdlijn-posts houden we je op de hoogte van actualiteiten:

  • Het verloop van jouw sessies (vertragingen, helpdeskvragen, niet reagerende deelnemers).
  • Feedback op jouw evaluatieprofiel (zijn de deelnemers tevreden met de feedback-vragen die je ze voorlegt?).
  • Verbeterpunten, tips & tricks, nieuwe functionaliteiten.
Premium of Pro per profiel

Voorheen koos je bij ons voor een Premium òf voor een Pro-account; een keuze die effect had op alle sessies in jouw account (bij Pro kan je bijvoorbeeld meer deelnemers uitnodigen en beschik je over meer systeemopties). Dat verandert deels: we hanteren nog steeds de verschillen tussen Premium en Pro, maar je bepaalt nu per evaluatieprofiel van welke variant je gebruik maakt. Binnen jouw account kan je dus afwisselen:

  • voor klant of traject A (waarbij behoefte is aan voordelige, kleinschalige evaluaties) werk je met het Premium-niveau.
  • voor klant of traject B (waarbij behoefte is aan meertalige sessies met veel deelnemers) kies je voor Pro.
Smileys en sterren

Vind je feedback vragen aan de hand van cijfers te formeel? Of hebben jouw klanten ongewenste associaties met rapportcijfers? Dan kan je nu ook kiezen voor een legenda met smileys of een sterren-rating.

Observaties

In onze nieuwe rapporten voegen we bij elk thema 'observaties' toe: objectieve bevindingen die helpen bij het interpreteren van de scores (en het voeren van een gesprek daarover). Bijvoorbeeld:

  • Jouw zelfreflectie-score ligt lager dan de gemiddelde feedback van de respondenten.
  • De spreiding in de categorie Collega’s valt op: de scores van de feedbackgevers lopen uiteen.
  • Tijdens de vorige feedbacksessie scoorde je lager op dit thema.
Gewenst score-niveau

Je kan in een Pro-evaluatieprofiel nu ook per thema aangeven wat een wenselijk score-niveau is. Bijvoorbeeld een score van 7,5 (uit 10) als streef-niveau voor een senior-projectmanager op de competentie Planning en uitvoering. Dat streef-niveau wordt (subtiel) gevisualiseerd in het rapport en er wordt eventueel naar verwezen in de geautomatiseerde observaties.

Reflectievelden

Bij het Pro-niveau kan je er voor kiezen om invulvelden aan het (PDF) rapport toe te voegen. De testpersoon kan daar notities in kwijt of antwoord geven op 'reflectievragen'. Bijvoorbeeld:

  • Herken je je in de feedback van de deelnemers?
  • In welk thema schuilt jouw kracht en wat ga je doen om die vaker in te zetten?
  • Welke afspraken maak je met jezelf en wanneer ga je ze evalueren?
Alternatieve vragen voor specifieke doelgroepen

We hebben er al flink mee geëxperimenteerd (in de advocatuur, de zorg en in het onderwijs) en nu is het een standaard Pro-optie: alternatieve instructieteksten en feedback-vragen voor specifieke deelnemerscategorieën. Bijvoorbeeld eenvoudiger geformuleerde vragen voor jeugdige deelnemers. Of een gereduceerde vragenlijst met afwijkende instructieteksten voor externen.

Gebruik je ons systeem al? 

We nemen binnenkort contact op om jouw account over te zetten en je te trainen in jouw beheertaak.

Gebruik je ons systeem nog niet?

We laten je graag zien wat er allemaal mogelijk is. Maak een vrijblijvende, telefonische instructieafspraak.

Auteur

Teun is mede-eigenaar van OntwikkelPlanner. Hij is systeemontwerper, houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe projecten, communicatie en het verfijnen van gebruikerservaring.

Stuur een e-mailLinked in profiel