360 graden feedback voor particulieren, bedrijven en coaches

Blog van Liesbeth Tettero: 360 graden feedback in de praktijk

Tips bij 360 graden feedback

Zo komen je medewerkers tot bloei!

Het leek zo’n goed idee: bij de jaarlijkse beoordelingen geef je alle medewerkers gewoon een rapportcijfer! Geen gedoe met gesprekken en zo, heel transparant. Grote multinationals als General Electric en Accenture wilden zo de kwaliteit van hun personeelsbestand op peil houden. Hoge cijfers voor de hoogvliegers, lage voor de achterblijvers, zodat er een overzichtelijk rangorde ontstaat. Wie het laagst scoort, kan vertrekken. Goed voor je bedrijf, toch?

Dat bleek bij nader inzien niet het geval te zijn. Medewerkers gingen elkaar beconcurreren. En erger nog: ze gingen risico’s mijden. Want risico’s kunnen verkeerd uitpakken, dan kun je fouten maken… En dat is niet bevorderlijk voor een goed cijfer natuurlijk. In psychologische termen: ze kregen er een ‘fixed mind set’ van. De Amerikaanse psychologe Carol Dweck gaf deze naam aan de overtuiging dat je nu eenmaal bent wie je bent... Dat dat niet zal veranderen en dat je beslist geen fouten mag maken. Niet bepaald een vruchtbare bodem voor persoonlijke ontwikkeling! Voor ontwikkeling is een ‘growth mind set’ nodig; het geloof dat je altijd kunt blijven ontwikkelen. Mensen met deze overtuiging staan open voor uitdagingen en zijn niet bang om fouten te maken. En daar komen ook bedrijven mee vooruit!

Écht zicht op kwaliteiten

De bedrijven die met de ‘ranking’ werkten, zijn daarvan teruggekomen. Ze geven geen cijfers meer. Maar wat dan wel? Eigenlijk heel eenvoudig: ze geven regelmatig feedback. Met aandacht voor de persoon en de omstandigheden waarin zij of hij werkt. Wat is het effect van het gedrag van een medewerker? Is dat wenselijk of niet? Wat heeft iemand nodig om effectiever gedrag te ontwikkelen? Als een bedrijf het goed aanpakt, geeft 360 graden feedback een goed beeld van iemands functioneren. Door het gesprek hierover aan te gaan, krijgt een bedrijf écht zicht op de kwaliteiten van de medewerker. En op de groeimogelijkheden. En zo komen je medewerkers écht tot bloei!

Liesbeth Tettero

5 tips voor goede feedback:

Geef feedback over iets wat je hebt kunnen waarnemen: iets wat iemand deed of zei.

Geef goed aan wat het effect van dit gedrag was.

Vraag of degene die je feedback geeft, herkent wat je zegt.

Help mensen om te groeien: geef tips, regel coaching of opleiding.

Zegt iemand “Zo ben ik nu eenmaal”? Ga dan het gesprek aan of iemand wel wil leren.

Auteur

Liesbeth Tettero

Liesbeth is trainer en (loopbaan)coach en heeft ruime ervaring met competentiegerichte HR. Ze ontwikkelt competentieprofielen op maat voor onze klanten en geeft trainingen over onder meer effectieve feedback.

Heeft jouw organisatie geen eigen competenties?
Of wil je advies over bestaande profielen?
Neem contact op.

Stuur een e-mailLinked in profielTwitter